Saturday, February 25, 2006

Cecacing dan Virus, apa bezanya?

Ramai pengguna komputer pasti yang komputer mereka telah dijangkiti virus sekali dalam seuur penggunaan komputer mereka. Malah manusia juga ada dijangkiti oleh virus yang menghasilkan demam atau flu.

Virus secara biological adalah serupa dengan virus komputer. Di mana virus biologi adalah sejenis kod genetik yang akan menjangkiti tubuh manusia menerusi sel dan mengganggu operasi biasa tubuh manusia, manakala virus komputer pula adalah sejenis program yang akan mengganggu operasi normal sebuah komputer. Ia mampu melakukan kerosakan perisian, memadamkan fail, memformat cakera keras dan melakukan beberapa bentuk kemusnahan lain.

Untuk dikategorikan sebagai virus, ia mesti memenuhi dua kriteria. Pertama, ia mesti boleh menjalankan dirinya sendiri dengan menempatkan kodnya dalam program lain. Kedua, program itu mesti boleh melakukan percambahan sendiri dengan menggantikan fail komputer sedia ada dengan fail yang dijangkiti virus. Ia serupa dengan virus biologi yang berfungsi untuk hos sel.

Virus telah menjadi penjahat dalam dunai komputer, menggandakan diri mereka dan nenusnahkan apa sahaja di depannya. Namun begitu satu lagi perkakasan kemusnahan, yang dikenali sebagai cecacing (worm) telah mula bermaharajalela di dalam industri komputer. Kita semua pernah dengan mengenai cecacing bernama Blaster yang menyerang laman web Microsoft, tetapi apa yang dilakukan oleh cecacing adalah berbeza daripada virus. Cecacing adalah sejenis virus yang menyerang komputer dalam cara yang berbeza daripada cara virus biasa menyerang komputer. Cecacing akan bertindak tanpa memerlukan perisian hos untuk bertindak. Ia akan memasuki komputer menerusi kelemahan yang ada di dalam sistem komputer dan bertindak menggunakan kelemahan rangkaian.

Virus biasa akan memerlukan manusia untuk menjalankannya, seperti dwi klik atau menghantar emel. Manakala cecacing melancarkan sebuah dokumen yang mengandungi cecacing makro dan menghantar salinan kepada komputer lain menerusi rangkaian, dengan itu ia bebas daripada penglibatan manusia.

Virus bertambah kompleks

Dahulu, virus berkeupayaan menyerang kelemahan dalam program komputer yang telah tidak dikemaskini atau telah ketinggalan. Dengan itu para penggunanya yang beringat akan mengemaskinikan perisian mereka dengan tampalan dan perisian kemaskini terbaru. Ini akan mengelakkan ia daripada diserang.

Namun kini, ancaman berlaku lebih cepat dan pantas di mana mereka akan menyerang dengan lebih kerap dan lebih cepat berevolusi. Dengan itu pengguna perlu lebih peka dan mengemaskini komputer mereka sekerap mungkin iaitu setiap hari atau setiap jam. Jika tidak komputer mereka akan dijangkiti virus atau cecacing.

Contohnya cecacing Blaster akan merebakdalam rangkaian komputer dalam masa enam minit sahaja. Kecanggihan cecacing atau virus ini membuatkan ia lebih pantas merebak dan lebih cekap.

Tahun 2004 jumlah virus meningkat sehingga 11% berbanding dengan tahun lalu (2003). Oleh kerana komputer menjadi lebih canggih maka cecacing atau virus juga akan menjadi lebih kompleks. Ia juga bergantung kepada kelemahan perisian dan kecacatan dalam program yang dihasilkan. Contohnya terdapat kira-kira 10-20 kesalahan dama setiap 1000 baris kod yang ditulis dengan itu ia akan memberikan 10-20 ruang untuk virus memasuki sistem.

Virus juga berevolusi kepada yang lebih canggih dan kuasa pemusnahan juga meningkat. Sejenis cecacing iaitu oBig worm akan berevolusi setiap dua bulan tanpa perlu bergantung kepada emel. Ini akan membuatkan pengguna atau pengeluar antivirus lebih sukar untuk 1memerangi setiap bentuk baru cecacing.

Selain itu terdapat juga versi yang dikenali sebagai cecacing atau virus gabungan (blended worms atau cocktail virus) yang akan mati dan muncul semula dalam versi yang lebih ganas daripada versi asal.

Untuk menghalang komputer anda daripada menjadi mangsa virus, anda boleh mendapatkan perisian antivirus dan pastikan yang ia dikemaskini secara berterusan. Pastikan juga perisian itu mampu mengimbas emel dan laman web secara langsung. Pasang juga perisian firewall untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan kepada komputer anda.

Kitar hidup Virus

Kitar hidup sebuah virus bermula apabila ia telah direka dan tamat apabila ia dipadamkan. Berikut adalah kitar hidupnya :

Mencipta Dahulu mencipta virus memerlukan pengetahuan pengaturcaraan koputer. Kini dengan pengetahuan asas sahaja sudah cukup untuk mencipta virus. Dengan niat yang tidak baik maka virus dicipta untuk merebak, merosakkan komputer dengan skala yang besar.

Replikasi Virus biasanya berganda dalam masa yang lama dan sebelum mereka aktif. Ini memberikan masa yang banyak untuk merebak.

Aktivasi Virus akan bergerak apabila ia memenuhi syarat tertentu seperti tarikh, masa atau kekunci tertentu. Virus yang tidak perlukan syarat akan aktif dengan mencuri ruang storan.

Pengesanan Pada tahap ini virus akan dikesan dan diasingkan, kemudian dihantar ke ICSA di Washington, D.C. untuk direkodkan. Pengesanan biasanya berlaku setahun sebelum virus itu aktif.

Asimilasi Pengeluar perisian antivirus akan mengubahsuai perisian mereka untuk mengesan virus baru.

Eradikasi Pengguna akan mengemaskini perisian antivirus untuk menghalang sebarang virus. Biasanya virus tidak akan hilang sepenuhnya di mana ia mungkin muncul semula untuk mengancam dengan lebih kuat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home